Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

sâmbătă, 15 iulie 2017

Aricel și grădina de legume(poveste)

Această poveste am pregătit-o pentru  prima săptămână de școală a clasei pregătitoare. Activitățile sunt prevăzute pentru a fi desfășurate pe parcursul unei zile (patru ore de curs) iar ariile curriculare vizate sunt:

  • C.L.R
  • M.E.M.
  • M.M.
  • A.V.A.P.

Povestea este special gândită astfel încât să poată fi ușor redată de către cadrul didactic și, pe parcursul derulării acțiunii, elevii vor fi solicitați să participe efectiv la desfășurarea evenimentelor - vor cânta, o vor ajuta pe doamna Aricuța, vor sorta legumele și le vor număra etc.
Pentru ca povestea să fie interesantă, avem nevoie de:

  • două marionete reprezentând pe domnul Aricel și doamna Aricica (pot fi confecționate din jetoane lipite de frigărui pentru a putea fi mânuite ușor);
  • un coș cu legume: morcovi, ceapă, ardei gras, ardei kapia, ardei iute, vinete, castraveți, fasole verde, mazăre, varză, cartofi, ridiche, sfeclă, pătrunjel, păstârnac, dovleac,etc. Coșul va fi acoperit cu o pânză astfel încât școlăreii să nu observe - cel puțin la începutul poveștii -  ce se află în el.
  • ca variantă, în coș pot fi așezate jetoane pe care sunt reprezentate imaginile legumelor.
 Pe parcursul activității vor fi implicate următoarele arii curriculare:

  • C.L.R: formulează răspunsuri pe baza întrebărilor, alcătuiesc propoziții pe baza jetoanelor/imaginilor:
  • M.E.M: sortează elemente pe baza unor criterii date, numără elementele mulțimilor;
  • M.M.: rețin versurile cântecului: „Tare-mi plac legumele”
  • A.V.A.P: colorează, decupează după contur legume.
Acum iată și povestea:

Aricel în grădina de legume
=poveste=
 

            Tare îi mai plăcea lui Aricel viața la țară! Aici se putea ocupa de ceea ce îi era lui mai drag: grădina de legume. Toată vara și-a petrecut-o îngrijind cu mare dragoste plantele iar acum iată că sunt mari, coapte, parcă te îmbie să le culegi pe toate. Doamna Aricica vrea să pregătească pentru întrega familie o gustoasă supă de legume, așa că îl strigă pe soțul ei:
            -Aricel... Aricel, dragule, poți veni puțin?
            Aricel care tocmai  veni degrabă și o întrebă pe scumpa lui soție:
            -Da, sigur, cu ce te pot ajuta?
            -Dragul meu Aricel, aș vrea să pregătesc o supă de legume. Ai putea să îmi aduci din grădina ta minunată – pe care știu că o iubești și o admiri – legumele necesare?
            -Sigur, îți voi aduce imediat!
            Aricel a luat coșul și a ieșit grăbit pe ușă. Vedeți voi, n-ar fi vrut să întârzie cu legumele și, astfel, hărnicuța doamnă Aricica să nu fie gata cu supa la ora prânzului. S-a dus imediat în grădina sa de legume. Era într-o foarte bună dispoziție și de aceea fredona mulțumit unul din cântecele lui preferate: (Indicație: copiii sunt solicitați să fredoneze și ei versurile împreună cu Aricel)

Tare-mi plac legumele
Le știu toate numele
Ce-mi dau ele-i o avere
Vitamine și putere
Castraveți, roșii, ardei
Ceapă verde, dacă vrei,
Ridichi, morcovi și spanac
Varză, cartofi, toate-mi plac!
 
 











Tot fredonând astfel, Aricel a ajuns în grădina sa de legume și a cules repede legume până ce coșul a fost plin. Imediat s-a întors la doamna Aricuța și i-a arătat cu mândrie legumele culese. (Indicație: coșul este așezat pe o măsuță în așa fel încât copiii să poată observa legumele care se află în el – eventual por fi inițial acoperite, apoi descoperite).Uitându-se cu atenție în coș, doamna Aricuța a exclamat:
-Dar bine, dragule, ce ai cules aici?
-Ei,ei, ai spus legume, eu legume am adus – uite, un coș plin !
-Da, dar nu-mi sunt necesare toate aceste legume. Pentru supa mea de legume am nevoie doar de o parte din aceste produse culese de tine. Of, of, trebuie să apelez acum la copii să le sortez și abia apoi să mă apuc de treabă. Of, of, nu voi fi gata la timp cu supa! Vreți să mă ajutați, copii?!
Indicație: un copil este nominalizat vină lângă coș și să scoată legumele aflate în el; pe baza întrebărilor, copiii numesc legumele; sortează legumele necesare pentru supă iar legumele care nu sunt necesare le pun în coș; numără mulțimea legumelor necesare pentru supă (Câți morcovi sunt necesari pentru supă? Pentru supă sun necesari trei morcovi. Câte cepe sunt necesare pentru supă? Pentru supă sunt necesare două cepe . etc.) Discuțiile pot continua pe baza întrebărilor:
·         Ce legume are doamna Aricuța în coș?
·         Câți castraveți sunt în coș?
·         Câte vinete sunt în coș?
·         Câte roșii sunt în coș? etc.
·         Ce ar mai putea pregăti doamna Aricica? – salată de vinete, tocăniță de cartofi, salată de legume.
·         Ce legume va folosi pentru salata de vinete? – ceapă și vinete
Se poate iniția un dialog privind etapele de pregătire a legumelor pentru a fi folosite la gătit și/sau mâncate: trebuie spălate foarte bine, curățate.

*Pentru confecționarea marionetelor voi folosi următoarele imagini:



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu